מאמרים נבחרים

בדף זה יוצגו מאמרים נבחרים ותקצירי הרצאות שניתנו בכינוסי מו"ח השונים:


בי"ס כמרחב למידה רב ממדי (דצמבר 2012)



15/06/13

כיתת הלימוד של היום נראית כמעט זהה לכיתה לפני 200 שנה - מורה, תלמידים ולוח.
התלמידים חכמים יותר, המורים מקצועיים יותר, הלוח לפעמים חכם אבל התפיסה נשארה כפי שהיתה.
בעידן הטכנולוגי של היום הידע אינו נחלת המעטים ותפקיד המורים משתנה.
הרשתות החברתיות הפכו את העולם לקטן יותר והמושג חבר שונה ממה שהיה.
לילדים של היום יש ״חברים" אותם הם לא רואים פיזית, כי הם פזורים בכל מקום בעולם.
הילדים של היום מסוגלים לשחק במחשב, לדבר בטלפון ולצ׳וטט בפייסבוק בו זמנית ועולם הגירויים שלהם רחב יותר ממה שאנו המבוגרים מכירים ויכולים.
ילד שאינו מצליח להפעיל משחק מחשב בו הוא רוצה לשחק, ייכנס למדריכים ויקרא את ההוראות, ייכנס לרשתות חברתיות וישאל, יצור קשר עם התמיכה במדינות שונות וידבר באנגלית עם איש התמיכה.
אותו ילד מגיע לכיתה ומאבד את חדוות החיפוש והחקירה. מדוע?
סביבת הכיתה המתוארת בתחילה אינה מזמנת לילד סביבה חדשנית ומעניינת לה הוא רגיל.
הכיתה אינה מכינה את התלמיד למיומנויות של המאה ה21.
את הלימוד יש להתאים ככל הניתן לעולמם של התלמיד. אין זה אומר שצריך לערער על תפקידו של המורה. ההפך הוא הנכון. תפקידו של המורה הופך להיות משמעותי יותר. המורה הופך להיות מקצוען יותר.
הלמידה צריכה ויכולה לצאת מתחומי הכיתה. ההתפתחויות הטכנולוגיות מאפשר לנו המורים להנגיש את הידע בצורה ויזואלית וחווייתית יותר לתלמיד.
חצר בית הספר גם היא צריכה לזמן למידה חווייתית לתלמיד. על כל אחד מהמוצגים השונים בחצר בית הספר מודפס Qrcode. התלמידים המכירים קוד זה סורקים את הקוד ומקבלים מידית מידע. בשדרת המנהיגים עוברים התלמידים ומעבר לתמונה ולתפקיד מקבלים התלמידים מידע מורחב המתאר את פועלו של המנהיג. ללא הנגשת המידע לתלמידים הם היו חולפים על פני התמונות ללא העמקה נוספת. Qrcode מושך את התלמיד לבדוק מה מסתתר מאחורי הקוד.
כך גם לגבי כלי הטייס השונים הפזורים בחצר בית הספר.
בנוסף מבצעים התלמידים פרוייקטים שונים במציאות רבודה.
במציאות רבודה ״מלבישים״ רבדים נוספים של מידע על המידע הקיים.
תלמידים הלומדים על מבנה מנוע סילון מגישים עבודה בה הם מדגימים את החלקים השונים של המנוע והמטוס בצורה ויזואלית.
כאשר מכוונים את הטלפון הנייד, אייפד או אייפוד לכיוון המטוס, מזהה ההתקן הנייד את התמונה אותה הוא רואה ומלביש מידע נוסף כמו סרטון המדגים מה תפקיד החלק אותו רואים וכיצד לתפעל אותו.
תלמידים המגישים עבודה באופן זה נדרשים להבנה מעמיקה יותר בחומר.

גם ספרי לימוד הופכים לחיים באמצעות מציאות רבודה. התלמידים מכוונים את הטלפון לתמונה שבספר הלימוד שלהם ומיד מקבלים סרטון המסביר להם על התמונה ועל חומר הלימוד הרלוונטי.

הפיכת החומר לוויזואלי ושימוש באמצעים טכנולוגיים חדשניים מעולמם של התלמיד מאפשר להנגיש את חומר הלימוד בצורה חווייתית, מקצועית תוך שימוש בעולם התוכן של התלמידים.

 


נכתב על ידי אשר מוצני, בי"ס הולץ חיל האוויר - רשת עמל
127 צפיות


מאמרים נוספיםלמאמר הבא >>