מאמרים נבחרים

בדף זה יוצגו מאמרים נבחרים ותקצירי הרצאות שניתנו בכינוסי מו"ח השונים:


הדור הבא של ספרי הלימוד (יולי 2009)



30/07/13

הדור הבא של ספרי הלימוד

לאחרונה אנחנו עדים, במדינות המובילות את החינוך במאה ה- 21 , למעבר מתוכנית לימודים המבוססת
בעיקרה על תכנים לתוכנית לימודים המבוססת על שילוב בין תכנים לבין סביבות למידה מתקדמות המזמנות
למידה עצמאית וחקרנית מצד אחד ואינטראקטיביות ושיתופיות מצד שני. פינלנד, המדינה שדו"ח מקנזי קבע
שהיא הדוגמה האולטימטיבית למערכת חינוך, מכינה עתה תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח המתבססת על
שילוב של תוכן וסביבות למידה עתירות טכנולוגיה במטרה להקנות לתלמידים את המידע, הידע והמיומנויות
הדרושים לחיים במאה ה- 21.
שימוש בסביבות למידה כאלה מחייב שינוי בספרי הלימוד המהווים את הציר המארגן של חיי היום יום בכיתה.
המידע הלימודי המוגש לתלמידים בספר הלימוד המודפס מספק תוכן המוצג לקורא דף אחר דף, באופן ליניארי
ורציף. תכניו של הספר המודפס מעודכנים למועד סיום כתיבתו. במדינת ישראל הוגדר אורך החיים של ספר
לימוד בעשר שנים, בהן המורה מטמיע אותו כראוי בתוכנית הלימודים ובתהליך הלמידה. לאחר מכן הוא כל כך
מיושן עד שהוא הופך לחסר ערך.
המרכז לטכנולוגיה חינוכית פיתח בשנה האחרונה את "כותר ספרי לימוד"  (www.school.kotar.co.il)
סביבה מתוקשבת ברשת האינטרנט המציגה את כל ספרי הלימוד של מטח בגרסה דיגיטלית.

"כותר ספרי לימוד" מהווה סביבת למידה פעילה, פתוחה, שיתופית ואינטראקטיבית הכוללת איתור מידע מהיר – חיפוש
יעיל ופריסת תוצאות נוחה במאגר הספרים כולו ובספר הלימוד עצמו; מרחב עבודה אישי לתלמיד ולמורה
הכולל הוספת תיקיות וקבצים אישיים, סימניות, הדבקת פתקיות, סימון קטעים נבחרים, יצוא קטעי טקסט
ותמונות, שמירת הערות וסימונים ויצירת מדף ספרים אישי. כל אלה מאפשרים לתלמיד ולמורה לשלב את ספר
הלימוד בשולחן העבודה שלו במחשב האישי. ב"כותר ספרי לימוד" משולבות שכבות של מידע אינטראקטיבי
הכולל קישורים למקורות העשרה ולפריטי מידע עתירי מדיה, עדכונים ופעילויות המותאמים לאוכלוסיות יעד
שונות. סביבה לימודית כזאת יכולה להפוך את השיעור לחוויה מרתקת ואת שיעורי הבית למותאמים לתלמידי
הדור הנוכחי; היא יכולה לחזק את הקשר בין המורים לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם; היא יכולה לספק
ללומדים חוויה לימודית מרתקת ואף ליעל את ההכנה לקראת בחינה.

נציג דוגמאות אחדות:
בספר הלימוד בהיסטוריה לאומיות במבחן, בפרק העוסק בתנועה הציונית (עמוד 136)
יש קישור להרצאה מצולמת של פרופ' אביבה חלמיש בה ניתן ללמוד על חשיבותה של הצהרת בלפור.
האוריינות החזותית תופסת מקום מרכזי היום בתהליכי הלמידה של דור המאה ה- 21 וחיבורה לטקסט הכתוב
(אוריינות טקסטואלית) מאפשר ליצור סביבת למידה חדשה ואטרקטיבית. בסוף הפרק (עמוד 140), בו מוצגים
נושאים לחזרה ודיון, יש קישור לדפי פעילות מתוקשבים על הצהרת בלפור המותאמים לתלמידים בעלי
סגנונות למידה שונים ופותחו לאחר הוצאתו לאור של הספר.
בספר הגיאוגרפיה לחטיבה העליונה ישראל במאה ה- 21, ביחידת הלימוד העוסקת באיכות הסביבה בישראל, במסגרת הדיון בתפקידיהם של השטחים
הפתוחים, בסעיף הדן בתפקידם האקולוגי בשמירה על בתי גידול של בעלי חיים (עמוד 305) יש קישור לסרט
מרגש מיוּטיוּב על שחרור צבי ים לטבע. סרט זה הוא כלי רב עוצמה, המדבר בעד עצמו, לעידוד וטיפוח של
יזמות ופעילות אקטיבית למען הסביבה.
בספר הלימוד במתמטיקה לכיתה ה', למשל, בנושא חיבור וחיסור במספרים עד 10,000 (עמוד 5), יש קישור למחולל תרגילים
באינטרנט המאפשר למורה ליצור דפי תרגול וירטואליים ומודפסים עבור התלמידים בדרגות קושי שנות והתאמה לצרכים של
כל תלמיד גם בכיתה במהלך השיעורים וגם לבית.

ולסיום, הספר הדיגיטלי יכול להיות לב השינוי של תהליך לו אנו עדים במערכת החינוך בישראל. בשנה
האחרונה – יותר ויותר כיתות חכמות מוקמות בבתי הספר ברחבי הארץ וכוללות מחשב מורה המחובר
לאינטרנט, מקרן ולעיתים לוח לבן אינטראקטיבי (לוח חכם) במטרה להביא את העולם אל חדר הכיתה
לסביבת העבודה הטבעית, המוכרת והקבועה של המורה, לסייע לו "לנתץ" את הקירות ולפתוח את ההוראה
והלמידה למשאבי המידע הקיימים בחוץ. "כותר ספרי לימוד" יכול להיות הציר המארגן הפותח את הדלת
לסביבות הלמידה של המאה ה- 21.


נכתב על ידי גיא לוי, מטח
127 צפיות


<< למאמר הקודםמאמרים נוספיםלמאמר הבא >>