מאמרים נבחרים

בדף זה יוצגו מאמרים נבחרים ותקצירי הרצאות שניתנו בכינוסי מו"ח השונים:


"כיתה הפוכה" – למה להפוך את הכיתה?    פיתוח לומד עצמאי בגמרא (יולי 2013)



04/08/13

"כיתה הפוכה" – למה להפוך את הכיתה? 

 פיתוח לומד עצמאי בגמרא

נורית רייך, מנהלת תחום מו"פ ותקשוב, רשת אמי"ת, nuritr@amit.org.il
הרב אליעזר קורצוויל , מנהל אמי"ת חברה ומשפט, כפר בתיה, kortsweil@amit.org.il


הוראת התלמוד (הגמרא) ובמיוחד הדיונים ההלכתיים שבו, קשה בשל התמציתיות והקצרנות שבו, שימוש במונחים מקצועיים, חוסר סימני פיסוק והארמית המשולבת בו. לימוד תלמוד בדרך כלל כולל עיון בספרים רבים שנכתבו על התלמוד מכל חכמי הדורות, החל בגאונים, עד הראשונים, האחרונים וכלה בימינו אנו. כדי להבין את הגמרא הבנה עמוקה, נדרשות מהתלמיד מיומנויות של לומד עצמאי.
הקשיים המרכזיים במקצוע הגמרא שמונעים מהתלמיד להיות לומד עצמאי, הם קושי השפה והבנת המושגים, וכן הבנת דרך הדיון-הלוגיקה בדיונים ההלכתיים. הקושי להבין את פשט הגמרא גורם שהשיעור כולו מתמקד רק במיומנויות הבסיסיות ביותר ובהבנה שטחית של הגמרא.
בעזרת הלימוד בחברותא ובסיוע הטכנולוגיה, אנו הופכים את הכיתה לספריה וירטואלית בה בלחיצת כפתור התלמיד מגיע לכל הידע הנדרש.
בשיטת 'הכיתה ההפוכה', התלמידים לומדים את פשט הגמרא בבית, באמצעות סרטונים מובנים. באופן זה, המורה משוחרר מהעברת האינפורמציה בכיתה, ומאפשר לו לנצל את הזמן היקר בשיעור לדיונים, להעמקה בחומר, ללמידה אחד על אחד, לעבודה קבוצתית, לשיתוף פעולה בין התלמידים, להוראה מותאמת אישית, בקצב אישי.
שיטת הכיתה ההפוכה עוזרת לבנות מערכת יחסים ואמון בין התלמידים למורה, שעל פי המחקרים היא שתורמת להעלאת המוטיבציה של התלמידים ללמידה גם בכיתה וגם מחוצה לה, ומתוך כך גם להעלאת הישגיהם הלימודיים.


נכתב על ידי נורית רייך, מנהלת תחום מו"פ ותקשוב, רשת אמי"ת, הרב אליעזר קורצוויל , מנהל אמי"ת חברה ומשפט, כפר בתיה
127 צפיות


<< למאמר הקודםמאמרים נוספיםלמאמר הבא >>