מאמרים נבחרים

בדף זה יוצגו מאמרים נבחרים ותקצירי הרצאות שניתנו בכינוסי מו"ח השונים:


תכנית תמי"ד – תלמידים מלמדים בדגניה (אפריל 2014)



05/04/14

תכנית תמי"ד – תלמידים מלמדים בדגניה
יונה בן עמרם – מנהלת בית הספר, סיגל בן עמרם – מדריכה פדגוגית
 דוא"ל:  yona.ba@sisma.org.il , sigami@gmail.com

טלפון:   יונה:  052-5277143 . סיגל: 052-2688393

מקום הפעילות: בית ספר  יסודי "עליזה ארבלי – דגניה", טירת כרמל
גילאי התלמידים המשתתפים:  כיתות א' – ו'
מספר התלמידים המשתתפים בפרויקט: כל תלמידי בית הספר

ייחודיות הפרויקט:
תלמידים מכתות ד'- ו' מלמדים בכיתות א'- ו' שיעורים בנושאים נבחרים מתוך תכנית הלימודים. בכל השיעורים משולב תקשוב – בהכנת השיעור, במהלך השיעור ובתוצרי השיעור.  השיעורים מתנהלים באמצעות  הפורטל הבית ספרי ומתועדים בו.  צוות מורות, שמקבלות הדרכה פדגוגית, בוחר את נושא השיעור והכלים שישולבו בו.  המורות מכינות את התלמידים המלמדים להעברת השיעור בשיטה ייחודית, שכוללת עבודה בקבוצות  ופעילות חקר. הפרויקט נכנס לשנתו השנייה ויוצר שינוי  מהותי באווירת הלימודים  ובאקלים הבית ספרי בכללותו.
 
תיאור הפרויקט:
במסגרת תכנית תמי"ד – תלמידים מלמדים בדגניה – תלמידי שכבות ד'–  ו', הופכים מדי פעם למורים ומלמדים את תלמידי א' – ו' שיעורים במדעים, בחינוך חברתי וב"חיים ברשת".

בתוכנית זו התלמידים לומדים כיצד מתכננים שיעור? איך בוחרים תכנים ומתאימים אותם לקהל היעד? כיצד עומדים בלוח הזמנים? איך עומדים מול כיתה? כיצד מתכננים מטלה ואיך מעריכים את ביצועה?

בית ספר 'עליזה ארבלי - דגניה' בטירת כרמל, חרט על דגלו  את קידום הפדגוגיות החדשניות, מיצוב בית הספר כארגון מתוקשב ופיתוח תלמידים אורייני מחשב. 'דגניה' הינו  בין בתי הספר הראשונים שנכלל במיזם 'סיסמה לכל תלמיד',  אשר פועל במטרה למחשב את מערכות החינוך בפריפריה ולאפשר שימוש בטכנולוגיית המידע, כחלק בלתי נפרד מאורח חייהם של התלמידים והמורים, ליצירת קהילת חינוך מתוקשבת.  
בית הספר נבחר על ידי משרד החינוך  - המנהל למדע וטכנולוגיה, לשמש כבית ספר מדגים תקשוב במסגרת תכנית "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21". ביה"ס גם משתתף בפיילוט הספרים הדיגיטליים של משרד החינוך ומפעיל למידה חוץ בית ספרית בשיתוף החברה להגנת הטבע, קק"ל ויד הנדיב.

על רקע זה, פיתח הצוות המוביל של בית הספר את תכנית תמי"ד -  תלמידים מלמדים בדגניה. מדובר בתהליך מערכתי, המתקיים לאורך השנה, במהלכו צוות המורים מנחה את התלמידים המלמדים, הן בהיבט התוכני של השיעור והן בהיבט הפדגוגי והארגוני.   ביחד הם מכינים חומרי לימוד מתאימים, מתכננים מטלה ותוצר ויוצרים 'מערך שיעור' מגובש, תוך שילוב  טכנולוגיות חדשניות  ופדגוגיה איכותית. התהליך כולו מלווה בהדרכה ותמיכה פדגוגית.  תכני השיעורים מלווים באתר תמי"ד, המוצג בפורטל הבית ספרי, ומאפשר לעקוב אחר שלבי פיתוח השיעור, התוצרים והמשובים.

בהרצאה נתייחס לרקע התיאורטי של 'למידה לשם הוראה', נציג את עיקרי התכנית המתקיימת בבית הספר וייחודה כ"פריצת דרך" חינוכית,  נשתף את הקהל בהתלבטויות, מהלכים ותובנות של הצוות המוביל, של המורים ובתגובות התלמידים ונשלב דוגמאות למהלכי התוכנית ותוצריה, כולל סרטונים.


* הערה:  אנו שוקלים את  האפשרות לשתף בהרצאה תלמידים – שיספרו על החוויה מנקודת מבטם ויעבירו 'שיעור'  חלקי  בנושא נבחר לקהל המשתתפים בכנס. במידה שזה לא יתאפשר נציג קטעי וידאו המתעדים שיעורים בעת ביצועם.

חומרים נלווים:
1.    קישור לסרטון שמוצג באתר תמי"ד  ומתעד את פעילות הכנת  והעברת שיעור במדעים  על ידי כיתה ד'–  http://tc.sisma.org.il/school/dgania/tamid/SitePages/sirton.aspx

2.    סרטון הרצאה של  יונה בן עמרם, מנהלת ביה"ס, בכנס מופ"ת – יולי 2013 (מצולם מהטלפון הסלולרי)
http://www.youtube.com/watch?v=5kWhC0cqAeY&feature=em-share_video_user




נכתב על ידי ונה בן עמרם – מנהלת בית הספר, סיגל בן עמרם – מדריכה פדגוגית
127 צפיות


<< למאמר הקודםמאמרים נוספיםלמאמר הבא >>