מאמרים נבחרים

בדף זה יוצגו מאמרים נבחרים ותקצירי הרצאות שניתנו בכינוסי מו"ח השונים:



מפת"ח (מפה, פעילות, תקשוב, חקר) העיר ירושלים (אפריל 2014)

מפת"ח (מפה, פעילות, תקשוב, חקר) העיר ירושלים

אילת הלל כהן-אורגד, שרה פרזון - עיריית ירושלים, המנהלה לחינוך, המחלקה לתוכניות חינוכיות

בניית מסלולי סיור פעילים בעיר ירושלים ע"י התלמידים לאתרים נבחרים בעיר. תהליך הלמידה נעשה במתכונת של "משימות חקר" מתוקשבות, בהתבסס על פרדיגמת "למידה מבוססת מקום". מסלולי הסיורים נגישים לקהל הרחב מכל מכשיר המחובר לאינטרנט – טאבלטים וסמרטפונים.

מקום הפעילות: בתי ספר יסודיים בירושלים
גילאי התלמידים המשתתפים:  גילאי ד'- ו'
מספר התלמידים המשתתפים בפרויקט:  112


הקשר הרב דורי "מזקנים אתבונן" (אפריל 2014)

הקשר הרב דורי "מזקנים אתבונן".
עפרה ישראלי מנהלת פדגוגית בתכנית הקשר הרב דורי

יחודיות התכנית:
תכנית הקשר הרב דורי הינה תכנית ערכית-חינוכית הבונה גשר בין דורי ומחזקת את מערכת הקשרים בין תלמידי בתי הספר לבין האוכלוסייה המבוגרת בקהילה,
באמצעות הסביבה הטכנולוגית, תוך למידה ושימור המורשת. התכנית מופעלת בשיתוף המשרד לאזרחים ותיקים, משרד החינוך ובית התפוצות.
התכנית מקנה לתלמיד ולאזרח הוותיק חוויה חינוכית ערכית המאפשרת דיאלוג פתוח המחזק את המודעות המשפחתית והקהילתית של הדור הצעיר כלפי אזרחים ותיקים במדינת ישראל.
באמצעות המפגש בכיתה והלמידה המשותפת, מתאפשרת חוויה חינוכית מפרה והדדית הבונה גשר רב דורי ייחודי בין התלמיד למבוגר;
המבוגר לומד מיומנויות מחשב ואינטרנט, והתלמיד נחשף לסיפורו, לערכיו ולמורשתו של האזרח הוותיק.
ביחד, תוך למידה משמעותית, הם מתעדים באמצעים טכנולוגיים את סיפורי המורשת.


עיתון בית ספר מתוקשב (אפריל 2014)

עיתון בית ספר מתוקשב

ענבל סמית

מקום הפעילות: בי"ס שפרירים ב', גבעת חיים איחוד- בי"ס על יסודי לחינוך מיוחד.
גילאי התלמידים המשתתפים: קבוצה רב גילאית, תלמידים מכיתות ז'-י"ב
מספר התלמידים המשתתפים בפרויקט: 13 באופן קבוע, תלמידים נוספים בפעילויות נקודתיות.

ייחודיות הפרויקט:
תלמידים בעלי לקויות למידה מורכבות, עד להגיעם לבי"ס לחינוך מיוחד, חווים תסכול ותחושת כישלון. עיתון בית הספר המתוקשב מזמן להם למידה מעצימה, מאתגרת, תוך פיתוח נקודות החוזק שלהם. העיתון מאפשר הפקת וצריכת תכנים במגוון אמצעים, כגון כתיבה, צילום, עריכת סרטונים ועוד, תוך התאמה לשונות בין אישית ולסגנונות למידה, ופיתוח מוקדי חוזק. הפעילות ודרכי התקשורת תומכות במיומנויות המאה ה-21. היוזמה מעודדת פיתוח למידה אקטיבית, אישית ושיתופית, המגבירה תחושת מסוגלות וחוויות הצלחה.


מיזם נוער שותה מים (דצמבר 2011)

מיזם החינוך נוער שותה מים ודעת מקרב את הנוער למצוינות הישראלית בנושא המים. תכנית החינוך החדשנית חושפת את התלמידים בכיתות בבתי הספר ובסיורים פעילים בשטח, לתוכן המבוסס על פעילות המים בישראל בעבר, בהווה ובעתיד. החומר מוגש על ידי המורים בכיתה בזיקה ברורה לתכניות הלימוד של משרד החינוך, בשיתוף אנשי אקדמיה ותעשייה ובלווי והנחיה של היי-טיצ' שפיתחה ומפעילה את המיזם.


למידה מיטבית ברוח מיומנויות המאה ה-21  "מולדת, חברה, אזרחות" וגיאוגרפיה  (דצמבר 2011)

הדגמה כיצד שילוב חומרי הלמידה העדכניים, הפיתוח המקצועי של המורים, יצירת קהילת מורים וירטואלית משתפת ובחינת הבגרות המתוקשבת מקדמים ומעצימים למידה מיטבית בגיאוגרפיה בכל שכבות הגיל.  

נציג מספר דוגמאות לשילוב של מיומנויות המאה ה-21 והצעה לפעילויות שיתופיות:
•    google earth
•    ספרי לימוד דיגיטליים
•    google docs
 


מורה חוקר את עצמו: "מבעד למראה של הלומדים ומה מצאנו שם" (דצמבר 2010)

המחקרים עד כה מצביעים על שינוי איטי למדי ביישומן של גישות פדגוגיות חדשניות ההולמות את ההתפתחות הטכנולוגית (Watson, 2001; Cox et. Al.  2004) ואת עולמם של הילידים הדיגיטאליים (2001,Prensky), הלא הם תלמידי בתי הספר.

יחד עם זאת, הציפייה לשינוי באסטרטגיות ההוראה של המורים ובהתפתחותם של  דגמים חדשניים של פדגוגיה היא גדולה, בעיקר לאור ההשקעות של מערכות חינוך בעולם ובישראל בתוכניות שמטרתן התאמת ההוראה והלמידה למאה ה-21.


הגשר המתומן הזהוב, המשפחה היפנית, ומה שביניהם  (דצמ' 2009)

באחת ההשתלמויות למורי מתמטיקה ומדעים של העמותה למצויינות עסקו המורים בבעיית הגשר המתומן הזהוב (זקוב,
2001). בפעילות שהוצגה בפניהם התבקשו המורים להעביר קבוצות מטיילים בגדלים שונים על
גשר חבלים רעוע מצידו האחד של נהר לצידו השני, תוך עמידה בתנאים נתונים. פעילות המשך
שהוצעה לפעילות זו הנה פעילות ממוחשבת העוסקת בהעברת משפחה יפנית על רפסודה בין שני
צידי נהר.


גם לנו יש אתר - אתר גן לילדים עם צרכים מיוחדים (דצמ' 2009)

התפתחות האינטרנט והימצאותו בבתים רבים יוצרת הזדמנויות חדשות לילדים עם צרכים
מיוחדים ולמשפחותיהם. בזכות טכנולוגיה זו מתאפשרת למסגרת החינוכית הזדמנות לקיים
תקשורת יומיומית עם המשפחות שמאפשרת שיתוף הורים בפעילויות הגן, חשיפה לדרכי הוראה
עם הילדים, שיתוף המשפחה המורחבת והזדמנויות למידה לילדים שנעדרים מסיבות שונות
מהגן.


1  2  >>>