מאמרים נבחרים

בדף זה יוצגו מאמרים נבחרים ותקצירי הרצאות שניתנו בכינוסי מו"ח השונים:


למידה ברשת חברתית בבי"ס יסודי (דצמבר 2012)



15/06/13

"השימוש ברשתות החברתיות יוצר הזדמנות לאנשי החינוך להוביל שינוי במערכת", כך אמר ד"ר עופר רימון, ראש המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, בכנס הקיץ השנתי של עמותת אשנ"ב. (אנשים ומחשבים 18.6.12)

אמירתו זו של דר' רימון משקפת את העניין הגובר ברשתות חברתיות בכלל ובלמידה באמצעותן בפרט. יותר ויותר מתגבשת ההבנה שלמידה א-פורמלית באמצעות רשת חברתית היא צורך השעה בעידן המידע.

העלייה הדרסטית בנגישות החיבור לרשת מחד, וממצאי מחקרים המעידים על תדירות ואופן השימוש במרחבים כאלה מצד שני, מגבירים את הרצון והצורך לקיום תקשורת באמצעות רשת חברתית גם אצל ילדים צעירים.

מירן בוניאל ניסים ומיכל דולב כהן מסבירות זאת במאמרן "ילדים כותבים ... על קירות: תרבות הפייסבוק":

"ברשת החברתית לכל אחד מקום שווה ואפשרות שווה לתפוס את תשומת הלב, 
מוקד העניינים ומושכות ההנהגה. ילדים ובני נוער מוצאים ברשת זו מקום מרכזי המשאיר אותם 
"בעניינים" וכך גם ילדים שאינם בלב החברה במרחב הפיזי שלהם חשים שווים ברשת החברתית
(בוניאל-נסים, 2010)"

מרחבי כיתה ומקצוע, ואף פורומים באתרי בתי הספר, אינם מהווים מקור משיכה ללומדים הצעירים. בנוסף מסקירה של אתרי בתי ספר רבים, ניכר שהיכולת של תלמידים להעלות תכנים שיצרו, ולמשל: ליצור פורטפוליו דיגיטלי של תכנים, לשתף תכנים עם חברים ללימודים וכדומה, מצומצמת ולא נוחה.

"ניפגש" - רשת חברתית בטוחה לילדי היסודי, נוצרה על מנת לתת מענה לילדים צעירים, הפועלים בה באישור הוריהם; ואף עברה תהליך אישור של משרד החינוך. 
כמו כן הרשת מתנהלת בחסות בתי ספר הרושמים את קהילתם לרשת ומעניקים לחבריה (תלמידים, הורים ומורים) את האפשרות החוקית להתנסות וללמוד התנהלות מושכלת ברשת חברתית.

מאז הושקה גרסת בטא במאי 2012 נרשמו כשלושים בתי ספר וההתעניינות הולכת וגוברת.

במהלך ההרצאה יוצגו דוגמאות לפעילות א-פורמלית ופורמלית ברשת ניפגש, במעגלי התייחסות שונים: חברים, כיתה, קבוצת תלמידים, בית ספר, ואף בין בתי ספר.


דוידה פולק 
מנחה טכנית פדגוגית והדרכה

 


נכתב על ידי דוידה פולק - מנחה טכנית פדגוגית והדרכה
127 צפיות


<< למאמר הקודםמאמרים נוספיםלמאמר הבא >>