מאמרים נבחרים

בדף זה יוצגו מאמרים נבחרים ותקצירי הרצאות שניתנו בכינוסי מו"ח השונים:


מפת"ח (מפה, פעילות, תקשוב, חקר) העיר ירושלים (אפריל 2014)


חינוך למידת חקר ירושלים


05/04/14

פרויקט מפת"ח העיר
שם הפרויקט: מפת"ח (מפה, פעילות, תקשוב, חקר) העיר
מקום הפעילות: בתי ספר יסודיים בירושלים
גילאי התלמידים המשתתפים:  גילאי ד'- ו'
מספר התלמידים המשתתפים בפרויקט:  112
אתר התכנית: http://www.citykey.022.co.il

שם המגיש: עיריית ירושלים, המנהלה לחינוך, המחלקה לתוכניות חינוכיות
    אילת הלל כהן-אורגד    שרה פרזון
דוא"ל    hlayelet@jerusalem.muni.il  
sara.gp@gmail.com

טלפון    02-6296592    052-5859658


ייחודיות הפרויקט
התכנית מבוססת על בניית מסלולי סיור פעילים בעיר ירושלים ע"י התלמידים לאתרים נבחרים בעיר. תהליך הלמידה נעשה במתכונת של "משימות חקר" מתוקשבות, בהתבסס על פרדיגמת "למידה מבוססת מקום". מסלולי הסיורים נגישים לקהל הרחב מכל מכשיר המחובר לאינטרנט – טאבלטים וסמרטפונים.


תיאור הפרויקט
המנהלה לחינוך ירושלים רואה חשיבות בחינוך תלמידיה להיכרות עם העיר וחיזוק הזיקה לירושלים, בטיפוח המרקם החברתי העדין ומתן אפשרות למגוון הקבוצות והלאומים לחיות בכבוד, תוך שמירה על איכות החיים והסביבה בעיר.

וכדברי דוד בן-גוריון בטקס קבלת אזרחות כבוד של ירושלים בשנת תשי''א:
''מאחדים אותנו דברים עיקריים, מאחד אותנו קבוץ גלויות, מאחד אותנו בנין הארץ, מאחד אותנו בטחון הארץ, מאחדת אותנו קדושת ירושלים, עצם ירושלים צריכה להיות גורם של אחווה ושל ליכוד ושל כבוד יהודי, ועל בני ירושלים מוטלת אחריות גדולה''.

כל בית ספר המשתתף בתכנית, בונה מסלול לאתר מסוים בעיר, וכך תיווצר מפה ירושלמית אינטראקטיבית מתוקשבת של מסלולי חקר הנבנית על ידי התלמידים לטובת הקהל הרחב. תהליך הלמידה כולל למידת חקר בכיתה, תוך הטמעת השימוש במיומנויות המאה ה-21 וסיורים באזורים נבחרים בעיר, בלווי הדרכה.
בתחילת התהליך, התלמידים יוצאים לסיור הדגמה מתוקשב המשלב שימוש בטאבלטים והתנסות במשימות חקר. בשלב השני נחשפים התלמידים בכיתה לרקע הכללי על האזור הנבחר בעזרת שימוש בטכנולוגיות למידה שונות.

בשלב השלישי יוצאים התלמידים מצוידים בטאבלטים לסיור באזור, ומונחים לבחון אותו דרך זוויות מבט שונות ועולמות תוכן מגוונים: היסטוריה, מאפיינים תרבותיים וחברתיים, טבע וסביבה, גאולוגיה, ארכיאולוגיה, אדריכלות, אמנות וכד'. הם בוחרים אלמנטים בשטח, ומתמקדים בבחירת אובייקטים אותנטיים וייחודיים המאפיינים את המקום. מצלמים, מתארים ומתעדים אינפורמציה בסיסית שקיימת רק בשטח.

בשלב הבא, ממשיכים בלמידת חקר המאפשרת לתלמיד להבנות את עולמו, לחקור תחומים המעניינים אותו ולעבד אותם לכדי ידע מובנה. הידע שנאסף יאורגן לכדי "ערך בויקי מפתח העיר".

לאחר מכן, התלמיד מתמצת את הידע שאסף לכדי משימת חקר, בפלטפורמת Wandring.   
המשימה כוללת את בחירת מושא המחקר, תיאורו (רמז, תמונה, סרטון או קליפ) ופעולה אותה יבצע המבקר. בנוסף, יכתוב התלמיד רקע על הפעילות ויצרף שלושה קישורים לאתרי הרחבה ברשת, כולל קישור לערך שכתב ב"ויקי מפת"ח העיר". כל המשימות יופיעו במפת גוגל ויצרו מפה עירונית אינטראקטיבית.
בתהליך משוב עצמי וקבוצתי כלל התלמידים מתנסים במשימות החקר שבנו חבריהם.

בסיום תהליך הלמידה, התלמידים יצרו מסלול סיור לשימוש הקהל הרחב, בעזרת פלטפורמת Experiencity. המסיירים יוכלו להיכנס למסלולים מכל מקום, דרך אתר מפת"ח העיר על ידי שימוש במכשירים המופעלים באמצעות האינטרנט כגון טאבלטים וסמארטפונים.

סיכום התכנית ייעשה בסיור מסכם לכלל התלמידים וההורים, בו ילוו התלמידים את הוריהם במסלול שנבנה על ידם.

בשנת תשע"ד התכנית פועלת כפיילוט ב-8 בתי ספר ירושלמים, מ"מ וממ"ד, בהיקף של 2 ש"ש. המורים המלמדים בתכנית מקבלים הנחיה פרטנית וקבוצתית מתוקשבת וישירה, הן על התכנים והן על מערך התקשוב.



נכתב על ידי אילת הלל כהן-אורגד, שרה פרזון - עיריית ירושלים, המנהלה לחינוך, המחלקה לתוכניות חינוכיות
127 צפיות


<< למאמר הקודםמאמרים נוספיםלמאמר הבא >>